Program

7. edycja „Kumulacji Aktywności z elementami gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej”.

Zapraszamy wszystkie osoby, które mają uprawnienia i doświadczenie w prowadzeniu zajęć sportowych z młodzieżą, ze szczególnym uwzględnieniem byłych zawodników różnych sportów, mających sukcesy sportowe co najmniej na poziomie mistrzostw kraju lub trenerów, do udziału w konkursie na prowadzenie zajęć sportowych w ramach 7. edycji programu „Kumulacja Aktywności z elementami gimnastyki korekcyjno–kompensacyjnej”.

Aby wziąć udział w konkursie należy:

  • dokładnie zapoznać się z regulaminem konkursu (pdf do pobrania poniżej);
  • przygotować autorski projekt 48 zajęć sportowych oraz jeden szczegółowy autorski scenariusz przykładowych pozalekcyjnych zajęć sportowych z młodzieżą w wieku 11-15 lat. Zajęcia powinny być innowacyjne i atrakcyjne. Należy także opracować wstępny harmonogram zajęć i preliminarz kosztów;
  • zalogować się w systemie zgłaszania wniosków zamieszczonym poniżej i wypełnić formularz zgłoszeniowy;
  • do formularza należy dołączyć skany dokumentów:
    – potwierdzających uprawnienia do prowadzenia zajęć sportowych,
    – zaświadczenie o niekaralności, nie starsze niż 3 miesiące licząc od dnia składania dokumentów do konkursu;
  • wysłać formularz wraz z załącznikami do dnia 19 lipca 2019 r. do godziny 23:59:59.

Zgłoszenie się do udziału w konkursie oznacza akceptację regulaminu. Jedna osoba może złożyć tylko jeden wniosek.
UWAGA! Należy zarejestrować się i zalogować jako osoba fizyczna. Przy wypełnianiu Wniosku, system zapamiętuje dane wpisane do formularza, zatem można wchodzić do systemu i wnosić zmiany, ale tylko do momentu wysłania wniosku.
Po wysłaniu formularza nie ma możliwości nanoszenia zmian i dosyłania dokumentów.
Wyniki konkursu zostaną ogłoszone na stronie https://www.fundacjalotto.pl/kumulacjaaktywnosci/ do dnia 19 sierpnia 2019 r.

Multimedia

Gimnastyka korekcyjno - kompensacyjna

Tryb życia dzieci i młodzieży w dzisiejszych czasach ma często negatywny wpływ na budowę somatyczną naszego ciała. Przykładami niekorzystnych wzorców i zachowań z życia młodego człowieka może być długi czas spędzany przed komputerem (telewizorem, telefonem) często w nieodpowiedniej pozycji. Dodatkowo w większości wypadków ograniczona do maksimum aktywność fizyczna, która we współczesnym świecie występuje pod postacią różnych form aktywności ruchowej ...

Tryb życia dzieci i młodzieży w dzisiejszych czasach ma często negatywny wpływ na budowę somatyczną naszego ciała. Przykładami niekorzystnych wzorców i zachowań z życia młodego człowieka może być długi czas spędzany przed komputerem (telewizorem, telefonem) często w nieodpowiedniej pozycji. Dodatkowo w większości wypadków ograniczona do maksimum aktywność fizyczna, która we współczesnym świecie występuje pod postacią różnych form aktywności ruchowej.

Obecnie uznano ją za główny czynnik w prewencji zniekształceń kręgosłupa i postawy ciała (postępowania korekcyjno – kompensacyjnego).

Od wczesnych miesięcy życia kształtuje się kręgosłup dziecka. Aby wspierać jego prawidłowy rozwój, rodzice powinni w odpowiedni sposób dostosowywać do jego ciała i potrzeb przestrzeń, w której porusza się dziecko. Właściwym sposobem na zapobieganie wad postawy ciała jest dbałość o ergonomię kręgosłupa od wczesnych lat dzieciństwa. Takie postępowanie zapobiega przeciążeniom kręgosłupa oraz kształtuje prawidłowe wzorce zachowań ruchowych jak np. podnoszenie przedmiotów pchając je, zamiast ciągnąc: wstawanie z łóżka poprzez pozycję leżenia bokiem, a nie przejście z pozycji leżenia do siadu: a także noszenie plecaka w sposób symetryczny zamiast na jednym ramieniu.

Niewątpliwie istotnym elementem jest również utrzymanie prawidłowej masy ciała od wczesnego dzieciństwa. Nadwaga oraz brak ergonomii w okresie rozwoju często są przyczyną przewlekłych, postępujących dolegliwości bólowych kręgosłupa. Zbyt częste przebywanie w jednej, niezmienionej pozycji, wielokrotne powtórzenia nawyków nieprawidłowego ułożenia ciała w połączeniu z brakiem aktywności ruchowej prowadzi do powstawania wad postawy.

WADY POSTAWY

Wady postawy mogą dotyczyć różnych części ciała: kręgosłupa, kolana, stopy.

W przypadku kręgosłupa wady mogą występować w trzech płaszczyznach: czołowej, strzałkowej i poprzecznej. Najczęściej występują wady w płaszczyźnie strzałkowej. Spowodowane jest to faktem, że w tej płaszczyźnie w miarę rozwoju motorycznego kształtują się naturalne krzywizny kręgosłupa (przednio – tylne krzywizny kręgosłupa). W literaturze można się spotkać z różnym nazewnictwem dotyczącym wad w płaszczyźnie strzałkowej. Najczęściej jednak możemy się spotkać z następującym podziałem:

  1. Plecy okrągłe
  2. Plecy wklęsłe
  3. Plecy płaskie
  4. Plecy wklęsło – okrągłe

Gimnastyka korekcyjno – kompensacyjna ma zadanie terapeutyczno – profilaktyczne w rozwoju człowieka. Głównym jej celem jest przywrócenie prawidłowej postawy poprzez wyrównanie oraz skompensowanie niedoboru ruchowego pod względem ilościowym i jakościowym.

Postawa ciała to indywidualne ukształtowanie ciała i położenie poszczególnych odcinków tułowia oraz nóg w pozycji stojącej.

Prawidłowa postawa ciała jest efektem prawidłowej sprawności aparatu kostnego oraz efektywności układu mięśniowego i nerwowego. Pozwala ona na optymalne zrównoważenie i stabilność ciała, a także na prawidłową realizację zadań ruchowych bez niebezpieczeństwa deformacji poszczególnych segmentów ciała. Dodatkowo utrzymanie prawidłowej postawy stwarza warunki do właściwego ułożenia i działania narządów wewnętrznych. W późniejszych latach życia odpowiednie ułożenie ciała zapewnia lepszą koordynację ruchową, sprawność myślenia, koncentrację a także ułatwia przyswajanie wiedzy.

Ćwiczenia korekcyjne

Do ćwiczeń korekcyjnych zaliczamy ćwiczenia wzmacniające mięśnie posturalne, które odpowiadają za utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Są to następujące grupy mięśniowe: mięśnie brzucha, grzbietu, pośladkowe, przednia i tylna grupa mięśni kończyn dolnych oraz mięśnie własne stóp.

Wszystkie zalecane ćwiczenia powinny być wykonywane na początku bez obciążenia, a następnie przy niektórych może być stosowany opór (przy doborze obciążenia powinna być zachowana pozycja skorygowana). Dokładność wykonywanych ćwiczeń ma duży wpływ na korekcję danej wady postawy. Należy pamiętać, że niektóre ćwiczenia nie mogą być stosowane przy wszystkich wadach np. przy plecach płaskich nie należy wykonywać ćwiczeń wyprostnych, prostujących kręgosłup.

Ćwiczenia dobierane powinny być ze względu na wiek, dla dzieci w formie zabawowej, natomiast dla gimnazjalistówpowinna być forma ścisła.

Zadania ćwiczeń korekcyjnych

  • Uaktywnienie układów: ruchu, krążenia, oddechowego
  • Uzyskanie pełnego zakresu ruchu w stawach oraz utrzymanie odpowiedniej długości i siły wybranych partii mięśniowych
  • Wyrobienie nawyku przybierania odpowiedniej postawy ciała.

Podsumowując, kręgosłup jest podporą całego ciała, większość problemów z nim związanych spowodowanych jest nieprawidłowym postępowaniem w dzieciństwie i nie da się ich „naprawić” w życiu dorosłym.

Od nas i naszego trybu życia teraz będzie zależało czy nasze dzieci wejdą w dorosłość z pozytywnym bagażem doświadczeń i umiejętności, czy też będą musiały żyć z efektami naszych błędów.

ZACZNIJMY JUŻ DZISIAJ!